Resumo
Este trabalho apresenta as possíveis contribuições da prática mental para a facilitação da aprendizagem de habilidades motoras, como no desempenho. Foi escolhida uma seqüência de passos de dança como exemplo de habilidades motoras a serem testadas. A hipótese é de que a prática mental ajuda na aprendizagem como na melhora do desempenho habilidades motoras. O objetivo da pesquisa é demostrar a existência de possíveis influencia da prática mental na melhora do desempenho de uma seqüência de passos de dança do curso de Educação Física da UFSC. A amostra foi de doze jovens da Segunda fase do curso de educação Física da UFSC, onde estes foram divididos em dois grupos, G1 e G2, o segundo grupo realizou a prática mental, e o primeiro apenas a prática física. Cada grupo foi submetido ao mesmo tempo e mesmo número de tentativas para realizar a seqüência de passos de dança. Os resultados apontaram para uma pontuação superior para o grupo que realizou a prática mental. A prática mental contribui para um melhor desempenho para o G2.
Unitermos: Prática mental. Aprendizagem motora. Performance. Habilidades motoras.
Abstract
This paper presents the possible contribution of mental practice for facilitating the learning of motor skills, and performance. He was chosen a sequence of dance steps such as motor skills to be tested. The hypothesis is that mental practice helps in learning and performance improvement in motor skills. The objective of this research is to demonstrate the existence of possible influences of mental practice in improving the performance of a sequence of dance steps of Physical Education course at UFSC. The sample of twelve young during the second phase of the education Physical UFSC, where they were divided into two groups, G1 and G2, the second group made the mental practice and physical practice only the first. Each group underwent the same time and same number of attempts to perform a sequence of dance steps. The results pointed to a higher score for the group that performed the mental practice. The mental practice contributes to better performance for the G2.
This paper presents the possible contribution of mental practice for facilitating the learning of motor skills, and performance. He was chosen a sequence of dance steps such as motor skills to be tested. The hypothesis is that mental practice helps in learning and performance improvement in motor skills. The objective of this research is to demonstrate the existence of possible influences of mental practice in improving the performance of a sequence of dance steps of Physical Education course at UFSC. The sample of twelve young during the second phase of the education Physical UFSC, where they were divided into two groups, G1 and G2, the second group made the mental practice and physical practice only the first. Each group underwent the same time and same number of attempts to perform a sequence of dance steps. The results pointed to a higher score for the group that performed the mental practice. The mental practice contributes to better performance for the G2.
Keywords: Mental practice. Motor learning. Performance. Motor skills.
Veja o artigo na íntegra aqui: http://www.efdeportes.com/efd159/a-influencia-da-pratica-mental-no-desempenho.htm
0 comentários:
Postar um comentário